Biskötsel,_Bigård_i_norra_Tysklands_hedtrakter,_Nordisk_familjebok 1

Bikupan

Roverscouter förbättrar världen. All scouting handlar om samhällsengagemang men det blir aldrig så tydligt som i roveråldern.

Bikupan är kårens vuxenavdelning, dvs den är öppen för alla över 18 år, om vi sen är så särskilt ”vuxna” i alla lägen kan man självklart fundera på, kanske finns den just till för att vi ska slippa vara så vuxna jämt.

Bikupan startade som ett projekt i TKG-utbildningen för ca 20 år sen och syftet är egentligen två;

• vi ska försöka hålla kvar i kåren de vuxna som för tillfället inte jobbar aktivt. Det fungerar mycket bra och de flesta i Bikupan har då och då återvänt till kåren som aktiva både som ledare på avdelningarna eller som administratörer.
  • vi vill kunna erbjuda en verksamhet med fortsatt scouting efter det att man passerat åldersgruppen Utmanare. Ibland har kåren även ett aktivt Roverscoutlag, som man väl kan se som ett steg på vägen till en vuxengrupp.

Vi är idag ca 25 som får vårt program, ca 15 aktiva och några som kanske bara dyker upp en gång om året. Många är aktiva i kåren och några är bara med i Bikupan. På första träffen för terminen gör vi upp årets program, alla kommer med sina idéer och sen försöker vi samsas. Oftast går det alldeles utmärkt.

Vi har en programidé som vi jobbar efter. Programmet ska innehålla en hantverksaktivitet, en prova-på-nått-nytt aktivitet (kan tex vara islandshästar eller bågskytte), en kulturaktivitet och en friluftsaktivitet (gärna över en helg, tex en paddling eller vandring). Vi hinner med ytterligare några träffar under året och de kan innehålla nästan vad som helst. Vi har gjort det fotoalbum med scoutbilder som finns i Brålunden, vi håller i kårens julfest och som våravslutning alltid Parkteater och picknick.

Vi vill väldigt gärna bli fler, hör gärna av dig
Avdelningsledare
Eva Wetterborg