Mer än bara en tygbit

Våra scoutmärken är mer än bara en tygbit. Det är minnen och symboler för kunskap, utmaningar, äventyr, hajker och läger. De visar var vi kommer från, vad vi gjort, vad vi kan och vad vi vill.

Ladda ner och läs mer i Scouternas märkessystem

Hur får man märken?

Man köper inte sina märken; de förtjänas och delas ut vid terminsavslutningarna på höst och vår.

Var ska märkena sitta?

Det spelar inte jättestor roll… vi är ju inte militärer. Det viktigaste är att de sys fast och att det är kul att kolla på dem. Men för den som så önskar finns det faktiskt en officiell märkesordning. Enjoy!

Hur syr man fast märkena?

Ibland tror scouterna att det är scoutledarna som ska sy fast märkena på scouternas skjortor. Inget kunde vara längre från verkligheten. En scout syr fast sina egna märken. Ett envist men kanske inte så scoutmässigt rykte hävdar dock att skräddaren på Nockeby torg är mästare på scoutmärken.