Lämnat telefonen ute i regnet? Få inte panik, hjälpen är nära.

Foto: Nockebyscouts telefon, tappad i sjön

Bilden kommer från en nockebyscouts telefon. Hon tappade den i Mälaren medan den filmade. Bilden är från filmen när hon försöker fiska upp den. Telefonen låg i vattnet drygt fem minuter innan hon fick upp den. Telefonen torkades i en vecka i torrt ris på varm och torr plats och nu funkar den igen.

Gör inte:

• Starta inte en fuktig telefon – den kommer att kortslutas och dö
  • Sätt inte telefonen på laddning
  • Blås inte med hårtork (då kan vattnet tryckas in)
  • Lägg inte på hög värme (tex i en ugn)

Gör:

• Plocka ur simkortet och låt luckan vara öppen.
  • Torka och skaka telefonen. Torka med liten papperstuss i alla hål. Se till att inget fastnar där inne.
  • Täck telefonen med okokt torrt ris. Riset absorberar fukt. OBS kolla så inte riskorn åker in i hålen.
  • Låt den ligga på varm och torr plats i två dygn (om den har varit lite fuktig) upp till en hel vecka (om den har varit helt dränkt). Bra platser kan vara ovanpå ett kylskåp eller värmepanna.
  • Dags att testa om den funkar. Om den inte funkar är det dags att köpa ny. Hoppas du säkerhetskopierat dina bilder…