Nockeby scoutkårs historia

År 1907 grundades scoutrörelsen i Storbritannien och 1908 startade den första scoutkåren i Sverige. Nockeby scoutkår räknar sin historia från 1929.

Robert Baden Powell 1857 – 1941

1929 grundades Bromma kyrkliga flickscoutkår. Under de följande decennierna avknoppades och förenades ett flertal olika scoutkårer runt om i Bromma. Bland de kårer som anslöt finns namn som Bromma Vättar, Skogsfåglar, Svampar, Spanare och Kosmos, som alla än idag existerar som avdelningsnamn inom vår kår.

På 60-talet förändrades scoutrörelsen i Sverige och pojkar och flickor började nu vara scouter tillsammans. Anknytningen till kyrkan upphörde och 1963 bytte kåren namn till Västerleds scoutkår.

1955 grundades Nockebyhovs scoutkår som höll till i torpen Lilla och Stora Lugnet i Judarnskogen. Den kåren bytte senare namn till Nockeby scoutkår. 1980 gick Nockeby och Västerled samman pga lokalbrist och tog namnet Nockeby-Västerleds scoutkår. 1986 anslöt Tranebergs scoutkår (grundad 1955). 2011 bytte kåren namn till Nockeby scoutkår.

Modern tid

2011 var sommarlägret i Kopparbo.

2012 var sommarlägret på Vässarö.

2013 tillkom upptäckaravdelningen Trädet. Detta år vann scouter från vår kår förstapris i både Silverugglan och Hajkbenet under Scouternas natt. Denna webbsajt lanserades. Sommarläger på Vässarö.

2014 tillkom roveravdelningen Kosmos. Sommarlägret var i Kopparbo.

2015 deltog ett tiotal nockebyscouter i världsjamboreen i Japan. Resten av kåren åkte till stockholmsdistriktets läger Arcanum på Vässarö. I september hade vi för första gången i mannaminne över 200 medlemmar! Avdelningarna är sprängfyllda med scouter och vi har många ledare. Hurra!

2016 var sommarlägret i Ransberg i Värmland. Magiskt vackert, en del knott, mycket roliga aktiviteter, väldigt bra organiserat av gänget som sköter Ransberg. Några av våra scouter tog en avstickare och paddlade på Klarälven.

2017 hade vi två sommarläger! Äventyrarna var på Miniscout på Vässarö och äldre scouter åkte till den stora jamboreen i Skåne.

2018 deltog vi i distriktslägret Palladium på Vässarö.

2019 fyllde vi 90 år vilket firades med ett speciellt märke till skjortan.

Skogsfåglarnas fana med anor från förra årtusendet

Vet du mer?

Vet du mer om vår historia? Kanske är du gammal scout i kåren? Vi tar gärna emot berättelser eller bilder. Kontakta oss på info@nockebyscout.se.