Nockeby Scoutkår 90 år

9 juni, 2019 av Jonas Rollsby

Vi har fått en födelsedagspresent! I år fyller ju Nockeby scoutkår 90 år. För att fira detta har vi blivit tilldelade en ny fana av Stiftelsen Sveriges Nationaldag. Fanan delades ut av landshövding Sven-Erik Österberg på Tessinska palatset.

Kårens ordförande Lisa och två scouter åkte tunnelbana en varm sommardag den 5 juni till Gamla stan. De fick komma in på den vackra innergården på Tessinska palatset där de bjöds på saft och chips. Landshövdingen höll tal och delade sen ut fanor till välförtjänta organisationer.

Till den ståtliga fanan fick vi även en tudelad fanstång, en plakett med årtal, en fanspets och ett fodral. Allt är nu laddat för att vi ska kunna vårda och använda fanan i många många år framåt. Fanan användes för första gången på kårens avslutning och nationaldagsfirande den 6 juni 2019.

Landshövdingen delar ut fana
Tack för chipsen, landshövdingen!